Piszę, liczę, myślę
- WYCHOWAĆ CZŁOWIEKA MĄDREGO
Innowacja jest częścią ogólnopolskiego programu MEN, do którego zakwalifikowana została nasza szkoła. Celem jest wdrożenie nowoczesnych form pracy z uczniem, opartych na metodzie tutoringu szkolnego oraz:
- współtworzenie w szkole klimatu opartego na „pedagogice dialogu”, zbudowanie trwałej, wzajemnie uczącej się wspólnoty uczniów, nauczycieli i rodziców,
- uzyskanie przez nauczycieli unikalnych kompetencji skutecznego postępowania pedagogicznego wraz z odpowiednimi narzędziami organizacyjnymi i diagnostycznymi, które pozwolą na zbudowanie satysfakcjonujących relacji zarówno z uczniami, jak i z ich rodzicami,
- rozwijanie samodzielności i poczucia odpowiedzialności uczniów za swój proces uczenia się, poprzez doskonalenie takich umiejętności jak: samodyscyplina, planowanie własnego rozwoju, prawidłowy wybór drogi życiowej, wyznaczanie celów i konsekwentne realizowanie przyjętych planów,
- wzrost u uczniów samoakceptacji i poczucia wartości własnej, otwartości i życzliwości dla innych – dzięki czemu staną się oni odważniejsi w głoszeniu własnych poglądów i podejmowaniu samodzielnych decyzji.
- MYŚLENIE MA ZNACZENIE
W pracy pedagogicznej wykorzystywana jest wrodzona, dziecięca ciekawość świata. Udział w dociekaniach filozoficznych skłania uczniów do refleksji, zachęca do zadawania pytań problemowych, wydawania własnych opinii i formułowania sądów. Uczy logicznego rozumowania, wnioskowania i argumentowania uzasadniającego dane stanowisku; operowania całą posiadaną przez siebie wiedzę, a także tego, że wolno krytykować inne poglądy, ale nie osobę. Podczas zajęć dzieci doświadczają różnorodności świata i tego, że ta różnorodność jest uzasadniona. W efekcie sprzyja to kształtowaniu postawy szacunku i tolerancji dla odmienności, uczy dialogu, moralnej i intelektualnej wrażliwości.
Udział w dociekaniach filozoficznych pomaga dzieciom rozwijać się równocześnie na trzech płaszczyznach: intelektualnej, moralnej i społecznej.
Zadaniem realizowanym na zajęciach jest również nauka pracy zespołowej i świadome kształtowanie pozytywnych relacji w grupie.
- WESOŁA ORTOGRAFIA
Kształtowanie nawyków ortograficznych zaczyna się już w najmłodszych klasach. Edukacja przez zabawę zwiększa zainteresowanie uczniów ortografią, rozbudza zaangażowanie i motywację do pracy oraz przezwyciężania trudności. Dzięki temu, dziecko nie musi z wysiłkiem angażować uwagi lecz mimowolnie uczy się czytania i poprawnej pisowni wyrazów.
Stosowane aktywne formy pracy sprawiają, że pokonywanie trudności staje się łatwiejsze. Innowacja wprowadza uczniów w świat słowników, uczy samodzielności i samokontroli.
- OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
– Po co chcesz się nauczyć?
– Dla oceny.
– A ja chcę wiedzieć, by lepiej zrozumieć otaczający mnie świat.Celem wprowadzenia w szkole strategii oceniania kształtującego jest taka organizacja procesu edukacji, by uczniowie chcieli poznawać i rozumieć rzeczywistość, by nie zabić w nich naturalnej ciekawości świata. Ocenianie kształtujące pozwala przesunąć punkt ciężkości w edukacji z efektu końcowego, na sam proces, zwiększa efektywność kształcenia oraz motywację uczniów przez co podnosi poziom ich osiągnięć. Praca w oparciu o tę strategię pozwala na włączenie ucznia w proces edukacyjny tak, by stał się świadomym i odpowiedzialnym podmiotem w nim uczestniczącym. W ten sposób indywidualizacja kształcenia staje się faktem.